18.3.2008

Luonnontuotekeskus&HerkkuStudio -hanke päättyi 31.12.2007.



Toteutusaika: 01.07.2005 – 31.12.2007

Toteutusalue: Nivala-Haapajärven Seutukunta, Pyhäjärvi

Yhteistyötahot:

Pohjois-Pohjanmaan elintarviketyöohjelma/marja ja elintarvikkeiden jatkojalostukseen liittyvät projektit, Marjaosaamiskeskus/tietoverkko, Suonenjoki, Pakkamarja Oy, Suonenjoki
Hedelmän- ja Marjanviljelijäin Liitto, Saarioinen Oy.
Oulun - Keskipohjanmaan Maaseutukeskukset
Viinitalo Aito-Onni Oy, Marjavakka Ky, Aromtech Oy; Tornio, Marjakka Ky, Maaseutukeskus Pro Agria Oy, Rovaniemen ammattikorkeakoulu, Kesko Oy, Paavo Väyrynen, Haapaveden Nora-instituutti, MTT Jokioinen, Oulun yliopisto, Foodwest Oy, 4-H-yhdistys, Pyhäjärven ammattiopisto, Maustaja Oy, Ilomantsin Viinikoulu, Myllyposti Oy, Ylä-Savon ammattiopisto.
Leivonen Oy/Ylermihanke/pakastamopalvelut, Kiuruvesi
Tausta ja tavoite:

Tausta:
1. Alueelle on muodostunut erikoisviljelyn tuotannonkeskittymä
2. Luomuherukka-ala 30%, ruusunmarja-ala 90% Suomen viljelyaloista
3. Elintarvikkeiden käyttäjät hankkivat tuotteet mieluummin yhdestä paikasta
4. Viljelijät ovat suunnitellet yhteispakastamoa ja jatkojalostusta
5. Myös esiselvitys 26.7.2003 Pyhäjärven Kehitys Oy / Leader osoitti keskitetyn markkinoinnin tarpeellisuuden
6. Luonnontuotekeskus on osa laajaa Pyhäjärven Vaskikeskus- yritys innovaatiorypästä ja on Oulun eteläisen aluekehitysohjelmassa sekä yhteistyössä Pohjois-Pohjanmaan elintarviketyöohjelman ja alan hankkeiden kanssa.

Tavoite:
Päätavoitteena on Luonnontuotekeskuksen palveluiden kehittäminen yrittäjävetoiseksi kokonaisuudeksi sekä alueen yrittäjätoiminnan yhteistyön kehittäminen tukemaan ja tukeutumaan Luonnontuotekeskuksen toimintaan. Luonnontuotekeskuksessa yhdistyvät alkutuotanto, jatkojalostus sekä markkinointi. Erityisinä painopistealueina ovat yrittäjyyden vahvistaminen, tuotekehityksen omaksuminen osaksi toimintaa, yhteinen markkinointi- ja kuljetussysteemin luominen.

Osatavoitteina ovat innovatiivisen yritystoiminnan edistäminen sekä jo olemassa olevien työpaikkojen säilyttäminen ja uusien luominen. Tavoitteina on myös luoda verkostoja maaseutuyrittäjien tarjonnan täydentämiseksi sekä kehittää yhteismarkkinointia. Luonnontuotekeskuksen tunnettavuuden lisääminen tiedottamalla, yhteisten koulutustilaisuuksien järjestäminen eri tahojen kanssa sekä konkreettista yrittäjien auttamista mm. esitteiden suunnittelua, tiedon hankintaa, markkinointikirjeiden tekemistä sekä yleensä myynti- ja markkinointitaitojen lisääminen, talousasioiden hallinta, mutta myös yrittäjien luovuuden ja innovatiivisuuden lisääminen.

Hankkeen päättyessä 31.12.2007 Luonnontuotekeskus on tunnettu paikallisten raaka-aineiden välittäjä, jalostaja ja elintarvikkeiden sekä alan palvelujen tuottaja, joka on vakiinnuttamassa asemaansa myös markkinoilla.


Toteutus ja välittömät tulokset vaiheittain:

Toteutus:
1. Rakennetaan elintarviketuotantoon sopivat tilat 3 – 4 alan yritykselle
2. Hankkeistetaan perustuotannon, tuotekehityksen ja markkinoinnin kehittämistoimenpiteet 3 -vuotiseksi Luonnontuotekeskus- hankkeeksi
3. Erikoiskasvituotanto ja keräystuotteet ja jatkojalosteet kootaan saman ”katon” alle. Kaikkien tuotteiden markkinointi tapahtuu keskitetysti
4. Saman katon alla tulisi toimimaan elintarvikealan useita erityyppisiä yrityksiä, tuotekehityspalveluja ja neuvontaa.

Välittömät tulokset:
1. Yhteistyö konkretisoitui rakennettavassa Luonnontuotekeskuksessa yhteisten toimitilojen, varastojen ja logistiikkapalvelujen kokonaisuudeksi. Yhteinen marjaterminaali, kylmiö-pakastustilat valmistuivat 2007 vuoden alkuun mennessä. Tiloissa aloitti myös kaksi yrittäjää.
2. Perustettiin Osuuskunta RuusuHerukka.
3. Neljä herukkapoimuria hankittiin yhteishankintana Puolasta.
4. Luonnontuotekeskukselle valmistuivat omat www-sivut, www.luomumarjat.fi.
5. Tuotekehityksen puolella saatiin markkinoille valmiita tuotteita tavoitteiden mukaisesti kolme eli Ruusunterälehtijuoma, Ruusukka-voimavälipala sekä LuomuRuusukka –lastenruoka.
6. Toimintajärjestelmä laadittiin kahdeksalle hankkeessa mukana olevalle marjatilalle.
7. Luonnontuotekeskuksessa on saatavilla pakastettuja marjoja eri kokoisissa pakkauksissa.

Välilliset tulokset:
1. Tuotekehityksen puolella kehiteltiin uusia tuotteita ruusunmarjasta ja herukasta kuten ruusunterälehtijuoma, ruusu-herukkahyytelö, ruusu-herukkajälkiruokakastike, ruusuhyytelö ja ruusu-porkkana paistonkestävä hillo.
2. Luomuherukat menivät hyvin kaupaksi teollisuuteen.
3. Uusi iso teollisuussopimus luomuherukan toimittamisesta solmittiin Saarioisen kanssa ja neuvotteluja ruusunmarjasta ja muista luomumarjoista jatkuvat eteenkinpäin.
4. Luumuruusun ja ruusukvittenin havaintoviljelmät perustettiin 4.6.2006.
5. Ruusunmarjaa istutettiin kesäkuussa 2006 lisää 5 ha sekä 2 ha kesäkuussa 2007.
6. Tuotekehittelyssä kehitettiin luomulastenruoka Foodwestilla sekä hankkeessa ideoitu ja Pyhäsalmen Marjavakka Ky:n valmistama terveellinen voimavälipala, jolla osallistuttiin "Mitä Hyvää Marjasta" tuote- ja reseptikilpailuun, jossa tuote voitti "teolliset tuotteet" sarjassa ensimmäisen palkinnon.
7. Hiilihapollinen mustaherukka-mansikkajuoma kehitettiin Ilomantsin viinikoululla.
8. Yrityshautomohakemukset lähetettiin yritysosastolle kesäkuussa 2007.
9. Tutkimukset MTT:n kanssa ruusunmarjan ja –terälehden tuottamisesta öljyksi hiilidioksidiuutolla, tutkimusraportti.